Dragi čitaoci, u ovom tekstu u sažetom maniru obrađene su sledeće teme - glavna pitanja:
1.
Šta predstavlja oglašavanje?
2.
Šta proučava psihologija oglašavanja i sa kojim ciljem?
3.
Šta je marketing
miks?
4.
Navedi psihološke uslove reklamne poruke.
5.
Psihološki uslovi percepcije reklamne poruke
6.
Na šta se odnose psihološki uslovi shvatanja reklamne
poruke?
7.
Na šta se odnose psihološki uslovi pamćenja reklamne
poruke?
8.
Delovanje reklame
9.
Slika proizvoda
10. Besplatan publicitet
11. Reklama od usta do usta
12. Koja promotivna sredstva
pored oglašavanja postoje?
Oglašavanje
(reklamiranje, reklama) je oblik dvosmerne komunikacije između preduzeća i
potrošača, koji ima sledeće definišuće karakteristike:
1) oglašavanje je postupak zasnovan na istraživanju potreba i želja potrošača
za proizvodima (ili uslugama) koje preduzeće namerava da im proda;
2) oglašavanje je zasnovano na ispitivanjima koja ukazuju na koji način
potrošače informisati o proizvodima preduzeća;
3) oglašavanje predstavlja informisanje o karakteristikama proizvoda (usluga) koje preduzeće
nudi, kao i o tome gde, kada i kako mogu kupiti i trošiti proizvode (usluge);
4) oglašavanje je oblik promocije (promotivno
sredstvo) u kome se koriste sredstva
masovnog informisanja (radio, televizija, internet, štampa i sl.);
5) oglašavanje je postupak čiji je cilj razvoj motivacije potrošača da
proizvode (usluge) preduzeća kupuju i troše (konzumiraju);
6) oglašavanje je postupak čija se efikasnost proverava posebnim
postupcima.
Psihologija oglašavanja je grana psihologije
koja proučava psihičke osobine i procese kod kupaca i potrošača koji su važni
za kreiranje oglašavanja (reklame). Cilj
psihologije oglašavanja je obezbeđivanje psiholoških uslova koji su
neophodni da reklama ostvari svoju svrhu. To znači da se upotrebom psiholoških
znanja prilikom kreiranja reklame stvore i psihološki uslovi da reklama uspešno
deluje na kupce i potrošače, što podrazumeva da reklama razvija motivaciju
potrošača da reklamirane proizvode (usluge) kupuju i troše. Uloga psihologije oglašavanja obuhvata
unapređenje efikasnosti reklame (oglašavanja), jer zahvaljujući primeni
psihološke nauke u stvaranju reklame, reklamna poruka upešnije razvija
motivaciju ljudi da proizvode ili usluge kupuju i troše. Uloga psihologije oglašavanja je u okvirima
šire grane primenjene psihologije koja se naziva psihologija marketinga.
Marketing
je mnogo više od reklame i podrazumeva princip ili opšte pravilo organizovanja
preduzeća. Taj princip se neretko naziva marketinški
princip i on podrazumeva:
1) preduzeće se formira u skladu sa potrebama i
odlikama potrošača koje se ispituju naučnim istraživanjima; 2) kvalitet i cena
proizvoda (ili usluga) mora biti kreirana na osnovu rezultata ispitivanja
potreba i osobina kupaca i potrošača;
3) distribucija proizvoda i usluga mora
biti kreirana na osnovu rezultata ispitivanja potreba i osobina potrošača u
pogledu mesta i vremena kupovine i načina konzumiranja proizvoda (usluga);
4)
promocija proizvoda mora biti obavljena na način koji je zasnovan na
rezultatima ispitivanja potreba i osobina kupaca i potrošača koje mogu delovati
na percepciju, razumevanje i pamćenje promotivnih poruka.
Marketing miks nastaje na bazi marketinškog principa i čine ga odluke
rukovodstva preduzeća o:
1) osobinama koje čine kvalitet proizvoda (ili
usluge);
2) ceni proizvoda;
3) distribuciji proizvoda ka potrošačima,
4) načinima
promocije proizvoda.
Vidimo da oglašavanje spada u deo marketinškog principa
pod brojem 4), pa je tu i mesto psihologije oglašavanja u okvirima psihologije
marketinga.
Psihološki uslovi oglašavanja (psihološki
principi reklame) su činioci koji deluju da reklama bude na pravilan način:
1) percipirana; 2) shvaćena; 3) upamćenja.
Kao
i u svakoj komunikaciji, tako i u oglašavanju možemo da razlikujemo: pošiljaoca
poruke (preduzeće); primaoca poruke (ciljna grupa kupaca i potrošača); poruku
(reklamna poruka); kanal komunikacije (mas-medij).
Psihološki uslovi percepcije reklamne poruke odnose se na: a) izazivanje pažnje kupaca i potrošača i b)
izbegavanje nesporazuma prilikom oglašavanja. Znanja o spoljašnjim i
unutrašnjim izazivačima (faktorima, činiocima) pažnje obilato se koriste u
stvaranju reklame.
Spoljašnji
faktori pažnje u kontekstu reklame odnose se na karaktersitike stimulacije
kojom reklama nadražuje čula kupca ili potrošača tako da ga usmerava na
reklamnu poruku, a to može biti veličina draži, jačina draži, kretanje draži, kombinacija
draži različitih čulnih modaliteta, pojava novih ili neočekivanih draži, itd. Unutrašnji
faktori (izazivači) pažnje podrazumevaju odlike potrošača koje određuju njegovo
opažanje, kao što su stavovi, vrednosti i potrebe potrošača. Reklama mora biti
usklađena sa unutrašnjim izazivačima pažnje. Izbegavanje nesporazuma prilikom
oglašavanja podrazumeva upotrebu verbalnih i neverbalnih znakova u reklami koji
su potrošačima jasni i razumljivi.
Psihološki uslovi pravilnog shvatanja
reklamne poruke podrazumevaju da potrošači opaženi sadržaj reklame povezuju
sa svojim potrebama i željama. Sadržaj reklamne poruke u kojem kreator reklame
jasno ukazuje zašto je proizvod (usluga) važan za potrošača, naziva se apel reklamne poruke. Apel reklamne
poruke obuhvata ukazivanje potrošaču na moguće motive kupovine proizvoda i smanjivanje rizika kupovine.
Psihološki uslovi pamćenja reklamne poruke
odnose se na sve činioce koji dovode da reklama bude sačuvana u dugotrajnoj
memoriji potrošača. Faktori koji dovode do prebacivanja sadržaja iz kratkoročne
u dugotrajnu memoriju veoma se koriste u reklamama. Podsetimo se da su to tri
globalna faktora pamćenja: 1) ponavljanje draži, tj. u ovom slučaju ponavljanje
reklame tokom vremena (faktor ponavljanja); 2) korišćenje draži u reklami koje
se mogu povezati sa svojim postojećim iskustvom (faktor osmišljavanja ili
uviđanja); 3) korišćenje draži koje izazivaju snažne emocije, tj. ljudi i
situacija u reklami koje izazivaju snažne emocije (faktor uslovljavanja). Ponavljanje reklame treba da bude u najboljem
slučaju sa manjim izmenama, da ne bi bilo potrošačima dosadno. Povezanost
sadržaja reklame sa potrebama potrošača i usklađenost sa njihovim stavovima
dovodi do bržeg upamćivanja i boljeg pamćenja reklame. U reklamama se neretko
koriste popularni, lepi ili zgodni ljudi, zatim, lepe životinje, pejzaži,
prijatne situacije kao prostorni i vremenski kontekst proizvoda koji se
reklamira. To se čini da bi se postigao efekat povezivanja određenih emocija sa
samom reklamamom ili, što je češći slučaj, prijatne emocije sa reklamiranim
proizvodom.
Delovanje reklame se odnosi na efekte
reklamne poruke u svesti i memoriji kupaca i potrošača. Reklama može da deluje
na: a) poznatost proizvoda (usluga) ili preduzeća u određenoj sredini b) sliku
proizvoda (usluga) ili sliku preduzeća (imidž brenda, brend), c) stavove prema
kupovini proizvoda (usluga), d) proces donošenja odluke o kupovini proizvoda
(usluga).
Slika proizvoda je niz asocijacija koje
potrošač ima kada se pomene ime datog proizvoda. Isto se odnosi na pojam slike
preduzeća. Slika proizvoda obično sadrži emocije u vezi sa proizvodom i znanja
u vezi sa tim proizvodom. Nastaje ne samo na osnovu reklame, nego slično kao i
stavovi prema kupovini, na osnovu neposrednog iskustva potrošača sa datim
proizvodom, kao i pod uticajem referentnih socijalnih grupa kojima potrošač pripada
ili bi samo želeo da pripada. Slika proizvoda je važna jer može, kada se
formira, da kasnije deluje na stvaranje stavova prema kupovini datog proizvoda
ili da utiče na tok donošenja odluka o kupovini. Takođe, slika proizvoda je
važna jer deluje na reklamu ¨od usta do usta¨.
Stav prema kupovini određenog proizvoda
(ili usluge) je presudni činilac prilikom stvaranja odluke o kupovini jer
predstavlja opredeljenje za ili protiv kupovine tog proizvoda; sastoji se od
znanja zašto treba ili ne treba kupiti proizvod (kognitivna komponenta stava); pozitivnih
ili negativnih osećanja prema kupovini tog proizvoda (emocionalna komponenta
stava); spremnosti ili nespremnosti da se izvrši kupovina (konativna komponenta
stava).
Reklama ¨od usta do usta¨ podrazumeva razmenu doživljaja o
proizvodima i uslugama između poznanika ili prijatelja; tada potrošači u međusobnim razgovorima
hvale ili kude proizvode koje su koristili.
Pored toga, reklama ¨od usta do usta¨
je izražena u sugestijama osoba koje
mogu da utiču na kupovno ponašanje potrošača, kada poslušaju savet osoba koje
su im autoriteti za kupovinu i potrošnju proizvoda ili usluga.
Pored
oglašavanja, kao česta promotivna sredstva upotrebljavaju se: lična prodaja,
unapređenje prodaje, odnosi sa javnošću, direktni marketing.
Lična prodaja podrazumeva neposredan
kontakt sa kupcem i obuhvata objašnjenje načina upotrebe proizvoda i ukazivanje
na koristi koje potrošač ima od upotrebe proizvoda.
Unapređenje prodaje obuhvata
privremene mere u cilju trenutnog povećanja prodaje kao što su: sniženje cena,
kuponi, nagradne igre i sl.
Odnosi sa javnošću podrazumevaju
postupke kojima se poboljšava ugled, poznatost i slika preduzeća u javnosti,
kao što su konferencije za novinare, donacije, događaji koje sponzoriše
preduzeće i sl.
Besplatni publicitet je poseban oblik odnosa sa
javnošću u kojem mediji koji nisu plaćeni od strane preduzeća informišu javnost
o uspesima i značaju preduzeća za društvenu zajednicu, jer je to u interesu
društva.
Direktni marketing predstavlja
pojedinačno informisanje kupaca i potrošača o proizvodima i uslugama u skladu
sa njihovim potrebama. Direktni marketing se može ali ne mora obavljati neposrednim
kontaktom lice u lice kao lična prodaja.
Pored navedenih, u promotivna
sredstva ubrajaju se i materijali koji se nalaze na mestu prodaje ili promocije
a koji nose oznake i poruke preduzeća, kao što su kalendari, makete, olovke,
bedževi, flajeri i slično.
Korišćena literatura:
Begen, F., (2004). Psihologija u marketingu. Beograd: Clio
Đorđević, M. (2001) Poslovna psihologija. Beograd: Zavod za uxbenike i nastavna sredstva
Petz, B. (1980). Psihologija u ekonomskoj propagandi. Zagreb, Društvo ekonomskih propagandista SR Hrvatske
Radulović, D. (1998). Psihologija marketinga - teorijski pristupi u ponašanju potrošača. Beograd: Institut za kriminološka i sociološka istraživanja.
Korišćena literatura:
Begen, F., (2004). Psihologija u marketingu. Beograd: Clio
Đorđević, M. (2001) Poslovna psihologija. Beograd: Zavod za uxbenike i nastavna sredstva
Petz, B. (1980). Psihologija u ekonomskoj propagandi. Zagreb, Društvo ekonomskih propagandista SR Hrvatske
Radulović, D. (1998). Psihologija marketinga - teorijski pristupi u ponašanju potrošača. Beograd: Institut za kriminološka i sociološka istraživanja.