METODE I TEHNIKE PSIHOLOŠKIH ISTRAŽIVANJA


U ovom tekstu upoznaćete se sa sledećim temama:

I        Osnovni metodi psiholoških istraživanja
II     Dve vrste podataka u psihologiji 
III  Najvažnije tehnike psiholoških istraživanja


U prethodnom tekstu videli smo da je jedna od neophodnih komponenti nauke – metodologija. Reč metod vodi poreklo od starogrčke reči methodos  koja je nastala od reči meta i hodos, što zajedno znači način dolaženja do cilja, ili razmatranje puta, pogled na put do nekog cilja. Metodologija nauke se odnosi na izučavanje i stvaranje načina dolaženja do istine o pojavama koje su predmet proučavanja nauke (method + logos, ili bukvalno  - nauka o metodu).

Pre pojave psihološke nauke važni pokušaji razmatranja psihičkih fenomena (pojava) postojali su, između ostalog, u filozofiji i medicini.
Filozofi su se još od antičke Grčke bavili pitanjima poput: kakvo saznanje je moguće i koji su uslovi saznanja (gnoseološka pitanja), kako treba valjano izvoditi zaključke (pitanja logike), šta predstavlja suštinu moralnih motiva, ciljeva i delanja (pitanja etike),  šta je lepota, šta je suština umetnosti (pitanja estetike); šta je suština ljudskog bića (filozofska antropologija), kao i mnoga druga.

Filozofska razmatranja su uzimala u obzir uslove čovekovih zapažanja, misli, osećanja i motiva, ali su manje prihvatala da opažanja, misli, osećanja i motivi budu predmet ispitivanja sami po sebi, baš onako kako se javljaju kod pojedinca. Postavljanje pitanja i davanje umnih odgovora, kako to rade filozofi, nije bio adekvatan način da se ispitaju psihičke pojave. Za tako nešto bilo je potrebno ispitati psihičke pojave u njihovom pojavnom, iskustvenom obliku, za šta niko do XIX veka nije stvorio naučne metode. Takve nove naučne metode bi podrazumevale empirijska istraživanja psihičkih fenomena, analogno kao što se fenomeni prirode ispituju u biologiji, fizici ili hemiji.   

S druge strane, lekari su tokom XVIII i početkom XIX veka počeli da humanije tretiraju pacijente koji su imali duševne poremećaje (polako se počela razvijati psihijatrija). Pre ovog perioda, pretežno se smatralo da su duševne bolesnike obuzeli demoni, pa su bili mučeni i kažnjavani za grehe. Medicinari su sve bolje uočavali da se tadašnjim medicinskim instrumentima ne mogu izmeriti ili ispitati pojave ili problemi duševnog života (pojave psihičke stvarnosti). Slobodno govoreći, stetoskopom se mogu čuti srce i pluća, ali ne i duša. Dakle, ni medicinari nisu imali načina da pristupe problemima i pojavama psihičke stvarnosti.

U takvim okolnostima, u drugoj polovini XIX veka pojavilo se više poznatih naučnika koji su uveli novitete u način proučavanja psihičkih fenomena. Kao najpoznatija sila u drugoj polovini XIX veka istakao se psihološki pravac koji je stvorio Vilhem Vunt (1832-1920), u kojem su proučavanja psihičkih fenomena vršena na osnovu metoda koji se zvao sistematska eksperimentalna introspekcija. Vunt je 1879. godine u Lajpcigu osnovao prvu psihološku laboratoriju u svetu, te se ova godina uzima kao godina rođenja psihologije kao nauke. U istraživanjima Vunta i njegovih sledbenika svest se uglavnom izjednačava sa pojmom psihičke stvarnosti, a ona se po njegovom učenju može razložiti na najsitnije delove koji čine osećaji kao najprostiji čulni utisci. Takva analiza se može postići u eksperimentalnim uslovima gde ispitanici koji su stimulisani određenim dražima, sagledavaju svoje doživljaje na unapred utvrđen način. Vuntovom metodom su se uglavnom ispitivali neki problemi u oblasti svesti, opažanja i pažnje.
Međutim, drugi psiholozi su uočavali da je to samo mali segment psihičke realnosti i veoma su kritikovali shvatanje Vunta prema kojem složenije psihičke fenomene nije moguće naučno ispitivati. Vremenom su psiholozi pronalazili i načine da istraže složenije pojave u okviru pitanja koja se tiču mišljenja, učenja, pamćenja, emocija, motiva, stavova, vrednosti i drugih psihičkih pojava koje se ispoljavaju kroz doživljavanje  i ponašanje. Nastali su različiti škole i pravci u okviru psihologije za koje je bilo karakteristično da proučavaju određene kategorije psihičkih pojava, određenim metodama, stvarajući poseban jezik i teorije. To su bile psihološke škole i pravci pod sledećim imenima: bihejvioralna psihologija (bihejviorizam), geštalt psihologija, psihoanalitička psihologija (psihoanaliza), humanistička psihologija i brojne druge.  
Treba zapaziti da je za nastanak psihologije, pojava eksperimentalnog metoda za proučavanje pojava psihičke stvarnosti bila ključna.

Metod psihološkog istraživanja predstavlja način organizovanja celokupnog istraživanja neke psihičke pojave ili problema. Naučno istraživanje neke pojave ili problema je kreativni posao koji se sastoji iz više faza: 
1) faza pripreme koja obuhvata određenje problema, informisanje o prethodnim proučavanjima problema, prethodnim nalazima i znanjima; 
2) faza projektovanja istraživanja, tj. izrade nacrta istraživanja u kojem se navodi teorijski i praktični značaj proučavanja određene pojave ili problema, a posebno ističe opisivanje metoda istraživanja, 
3) realizacija ispitivanja – prikupljanje podataka o problemu; 
4) obrada podataka i analiza rezultata; 
5) pisanje različitih oblika izveštavanja naučne, stručne i celokupne javnosti o sprovedenom istraživanju u kojem se: prikazuju faze istraživanja, rezultati tumače, povezuju sa prethodnim znanjima, navode posledice istraživanja. 

 Ranija podela metoda psiholoških istraživanja bila je na objektivne i subjektivne metode, prema vrsti podataka koji se dobijaju ispitivanjem subjekata. Za psihologiju je karakteristično da ispitanici, tj. subjekti ispitivanja, saopštavaju svoje iskustvo (introspekcija - samoposmatranje), ili se podaci dobijaju nekim oblicima sistematskog posmatranja ponašanja subjekata. Metoda gde je glavna tehnika prikupljanja podataka introspekcija, nazivana je subjektivnom metodom, a gde je sistematsko posmatranje – objektivnom metodom. Međutim,  s obzirom da svaka naučna metoda mora biti postupak ispitivanja koji ima svojstvo objektivnosti, ovakva podela izaziva konfuziju i neće nadalje biti korišćena.   

Objektivnost naučne metode podrazumeva da su postupci ispitivanja pojave toliko precizno definisani,  tako da se od strane bilo kog istraživača ispitivanje može ponoviti i dobiti isti rezultat, pod uslovom da se ispitivana pojava nije promenila tokom vremena.

Bolja podela metoda istraživanja nastala je na osnovu kontrole uslova u kojima se javlja problem koji interesuje naučnike. U psihologiji razlikujemo dve kategorije metoda: eksperimentalni metod (eksperiment, ogled, opit, pokus) i sistematsko neeksperimentalno istraživanje.

U istraživanju nekog psihološkog problema putem opita razlikujemo pojavu čije odlike ispitujemo i nju određujemo zavisnom varijablom (Y). Pojavu čije delovanje na zavisnu varijablu ispitujemo, definišemo nezavisnom varijablom (X). Sve uslove za koje smatramo da mogu delovati na zavisnu varijablu, a čije delovanje na zavisnu varijablu nam nije u fokusu ispitivanja, definišemo kontrolnim varijablama (K).  Obično se problem ispitivanja može izraziti: kako X deluje na Y, nezavisno od K ili pak zavisno od K u složenijoj varijanti - da li se ispituje zavisno ili nezavisno od  K, zavisi od toga šta je postavljeno kao cilj istraživanja.

Za sve eksperimente je karakteristično da se pojava ili problem koji se proučava  izaziva u kontrolisanim uslovima. Ti uslovi su sistematski kontrolisani od strane istraživača - eksperimentatora. Veličinom nezavisnih i kontrolnih varijabli upravlja eksperimentator. Da li veličina nezavisne varijable deluje na veličinu ili kvalitet zavisne varijable, pitanje je koje eksperimentatora veoma interesuje. Na bazi eksperimenta mogu se okriti uzročno-posledični odnosi između nezavisne i zavisne varijable, što je prednost u odnosu na neeksperimentalni metod. Međutim, sporno je koliko nalazi dobijeni eksperimentom važe u uslovima realnog života.


Zamislimo sledeći problem - interesuje nas da li na samostalno učenje đaka (učenje kod kuće) deluje prisustvo muzike dok uče. 



Ako želimo da ovaj problem ispitamo eksperimentom, možemo za ispitivanje uzeti dve grupe učenika koje smo ujednačili prema školskom uspehu (K1) i inteligenciji (K2). Stavićemo ih u dve odvojene učionice u kojima će fizičko-klimatski uslovi (K3) biti identični. Daćemo im da uče svakom jedan list, za obe grupe identičan materijal– skup besmislenih slogova (K4), jer treba da svima bude materijal za učenje jednako nepoznat. Vreme učenja (K5) za obe grupe mora biti jednako, na primer, jedan sat. Sva svojstva koja moraju biti identična ili makar približno jednaka u obe grupe predstavljaju kontrolne varijable (ovde je to K1, K2, itd.).



Jednoj grupi dok uči će biti pušten zvuk kao element muzike, određenom jačinom, dok će druga grupa raditi u tišini. Grupa kojoj se pušta zvuk naziva se eksperimentalnom grupom, dok je zvuk eksperimentalni faktor; da bi izbegli mogućnost da su se neki ispitanici već navikli na određeni tip muzike (K6), umesto celih pesama pušta se jedan zvuk, na primer, ton SOL određenom jačinom (X).



Odmah po svršetku učenja, zadajemo test u kojem proveravamo koliko su obe grupe naučile, potom, nalazimo prosečne vrednosti postignuća u svakoj grupi i poredimo prosečne rezultate grupa.  Uočite: element muzike – ton Sol, koji smo puštali jednoj grupi je nezavisna varijabla ili eksperimentalni faktor (X). U ovom primeru znanje koje učenici pokažu na testu neposredno posle učenja je mera efikasnosti njihovog učenja kao zavisna varijabla (Y).



U okviru metode sistematskog neeksperimentalnog istraživanja pojave koje su predmet ispitivanja nastaju i menjaju se u prirodnom okruženju (tj. na njima svojstven način), a istraživač ih samo ispituje nekom od tehnika prikupljanja podataka. Istraživač ne stvara ili ne kontroliše kontrolne i nezavisne varijable kao u eksperimentu, već samo registruje postojanje i veličinu pojava koje su predmet ispitivanja. Pojava koja je u fokusu istraživačevog interesovanja u ovom metodu definiše se obično pod nazivom kriterijumska varijabla (ili samo kriterijum) i ona odgovara zavisnoj varijabli u eksperimentu, dok pojava za koju istraživač pretpostavlja da je sa njom u značajnoj vezi određuje se kao prediktorska ili inicijalna (početna) varijabla ili samo prediktor. Prediktor odgovara nezavisnoj varijabli u eksperimentu. Pošto u ovom metodu istraživač ne kontroliše pojave već samo prikuplja podatke o njima, umesto izraza kontrolne varijable koristi se ponekad izraz kovarijantne varijable. Varijable koje kovariraju sa kriterijumom menjaju se zajedno sa kriterijumom po jednoj od dve moguće pravilnosti: smer premene kovarijantne varijable je istog smera sa kriterijumskom varijablom (na primer, sa većim vrednostima kovarijantne varijable raste i vrednost kriterijumske varijable), ili je suprotnog smera (na primer, manje vrednosti kovarijantne varijable prate veće vrednosti kriterijuma). To znači da su kovarijatne varijable možda u odnosu međuzavisnosti sa kriterijumskom varijablom. Odnos međuzavisnosti između varijabli, tj. pojava koje one reprezentuju, podrazumeva da one međusobno deluju jedna na drugu.   

 Sistematskim neeksperimentalnim istraživanjem otkrivaju se veze između pojava u realnom okruženju, što je prednost ovog metoda. Međutim, na osnovu nalaza koji su dobijeni ovom metodom ne može se pouzdano znati u kojoj meri jedna pojava utiče na drugu, ne može se proizvesti znanje o uzročno-posledičnim odnosima, već samo o povezanosti između pojava.    


Navedeni problem delovanja prisustva muzike na samostalno učenje učenika dok uče, možemo ispitati metodom sistematskog neeksperimentalnog istraživanja. Ova metoda može podrazumevati sledeći postupak: odabrali smo skup učenika čiji roditelji imaju približno jednako obrazovanje, porodice su im približno jednakog materijalnog stanja; za svakog učenika napravimo listu sa pitanjima, da li kada uči, uči uz puštenu muziku ili bez muzike. Potom, kao meru uspešnosti samostalnog učenja ispitanika u svome domu, uzimamo u obzir uspeh u školi, pa za svakog učenika u knjizi evidencije obrazovno-vaspitnog rada (''dnevniku odeljenja'') nađemo koji školski uspeh, tj. prosek ocena je svaki ispitanik ostvario na poslednjem klasifikacionom periodu (polugodištu, tromosečju ili sl.) i to takođe pribeležimo u listu za svakog ispitanika. Kada to uradimo, razdvojimo prikupljene listove u dve kategorije ispitanika (učenika), u jednu koja nosi naziv ''oni koji uče sa muzikom'' i drugu kategoriju ''oni koji uče bez muzike''.  Potom za obe kategorije sračunamo aritmetičku sredinu njihovih školskih uspeha i uporedimo, pa vidimo koja grupa ostvaruje u proseku bolji uspeh. U ovom slučaju kao prediktorsku varijablu (nezavisnu varijablu) uzeli smo odgovor ispitanika na pitanje da li uči sa muzikom ili bez nje; kao kriterijumsku (zavisnu) varijablu tretirali smo školski uspeh kao pokazatelj uspešnosti njihovog individualnog učenja. Kao kovarijantne (kontrolne) varijable tretirali smo: približnu jednakost obrazovanja roditelja i materijalnog statusa porodice, jer to su varijable koje mogu biti u vezi sa efikasnošću učenja kod kuće, koje predstavlja u ovom slučaju školski uspeh učenika. Kovarijantne varijable nam ovde ukazuju da će nam nalazi dobijeni istraživanjem važiti za učenike sa datim obrazovanjem roditelja i datim porodičnim materijalnim statusom. 



 U ova dva gruba  primera lako se uočava da realnost naučnog istraživanja koja je predstavljena varijablama, nije isto što i sama stvarnost koja se sastoji od realnih pojava. Takođe, postoje i drugi metodološki nedostaci i ograničenja. Pored toga što nije savršena, nijedna naučna metoda nije dovršena.   

 U prvom slučaju - u primeru za eksperiment, problem uticaja slušanja muzike na učenje dok se uči, pretočen je u delovanje tona Sol na efikasnost u upamćivanju besmislenih slogova; dok je u drugoj metodi, tj. u sistematskom neeksperimentalnom ispitivanju, samostalno učenje đaka poistovećeno sa njihovim školskim uspehom. Međutim, školski uspeh nije samo rezultat učenja, na njega deluje i motivacija za učenje, odnos učenik-profesor, kao i mnogi drugi faktori, nevezano sa prirodom samog učenja. Takođe, s druge strane, muzika nije samo nota Sol. Može se desiti stoga, da potpuno isti ispitanici budu u jednom i drugom istraživanju, a da nalazi eksperimenta ukazuju da bi muzika mogla da ometa učenje, a nalazi dobijeni metodom sistematskog neeksperimentalnog istraživanja bi mogli ukazivati da muzika pomaže učenju! To bi bio slučaj kod onih učenika koji imaju neki svoj tip muzike dok uče,  koja ublažava tenziju učenika; stekli su mogućnost da njihovo učenje deluje na njihovo slušanje muzike, tako da se ona ne čuje kao nešto ometajuće. Pa ipak, nalazi koji se dobijaju ovim istraživanjima su značajni jer govore o jednom delu prirode đačkog učenja, ali se istraživanje ne završava. Naučno istraživanje i naizgled jednostavnih  pojava predstavlja traganje bez kraja, koje je umnogome uslovljeno motivima istraživača, tj. pitanjem šta on želi da otkrije i čemu će mu poslužiti dobijeni podaci i znanja. 

Podaci koji se dobijaju u psihološkim istraživanjima mogu biti: 1) podaci dobijeni introspekcijom; 2) podaci dobijeni nekim oblikom sistematskog posmatranja.
Sinonim reči introspekcija je samoposmatranje (lat. introspicere – unutra posmatrati). Samoposmatranje se dešava na primer, kada osoba saopštava kako se osećala i šta je doživljavala u nekoj određenoj situaciji, opisujući svoja osećanja, misli, želje i sl.. Introspekcija postoji jedino u psihološkom istraživanju. Sistematsko posmatranje se uglavnom odnosi na unapred definisano registrovanje reakcija, postupaka ili odlika ponašanja ispitanika. Takvo posmatranje se unapred dovoljno precizno planira, upotrebljavaju se obično instrumenti da se odrede frekvencije ili odlike ponašanja koje se posmatraju kod ispitanika, određuje se i vremenska dinamika posmatranja. U ovakvom posmatranju se mogu koristiti ček liste, protokoli posmatranja, skale procene ili elektronska sredstva, kamere, računari sa pratećim softverom.
Ponekad se koristi i sistematsko posmatranje gde se ne definiše detaljno unapred šta će se posmatrati, već se ponašanje kao događaj beleži u celosti putem zapisnika, ili snimaka u nekom elektronskom formatu (audio-vizuelnom, audio, i dr.). To je tkzv. nestrukturirano posmatranje kome je obično cilj prikupiti što više podataka o pojavi. U njega istraživač naknadno unosi smisao i povezanost podataka, pa posmatranje može da ima više faza.  

Kada je reč o naučnom posmatranju, već govorimo o tehnikama za prikupljanje podataka.  Tehnike psihološkog istraživanja su pojedini postupci u toku istraživanja bez kojih faze naučnog istraživanja ne bi mogle biti realizovane. Obično se govori o: a) tehnikama za prikupljanje podataka i b) tehnikama za obradu i analizu podataka. Tehnike za obradu i analizu podataka su uglavnom tehnike matematike ili statistike.  
Što se tiče tehnika za prikupljanje podataka, tj. psiholoških instrumenata, svaki čovek treba da poznaje osnovne informacije o: 1) psihološkom intervujuu, 2) psihološkom upitniku, 3) psihološkom testu, 4) sistematskom posmatranju ponašanja.   
Psihološki intervju predstavlja prikupljanje podataka usmenim putem, tj. razgovorom. Psihološki intervju je uvek u određenoj meri unapred pripremljen. To znači su teme, ili čak i sva pitanja, spremna pre susreta sa ispitanikom, kao i da se prethodnim ispitivanjem proverilo da se pitanja odnose na pojave ili probleme koji su predmet isptivanja.  

Psihološki upitnik predstavlja postupak prikupljanja podataka tako što ispitanici odgovaraju pismeno na pitanja ili druge slične zahteve. Stvaranje psihološkog upitnika podrazumeva istraživanje u kojem se proveravaju najmanje dve odlike niza pitanja koji u početnoj verziji upitnika postoje: a) da li se pitanja odnose na  predmet ispitivanja, tj. da li je upitnik valjan; b) da li se tokom vremena rezultati na upitniku ne menjaju bez da se promenio predmet merenja, tj. da li je upitnik pouzdan. Psihološkim upitnikom se obično ispituje koliko je neka psihička pojava izražena na uzorku koji reprezentuje neku populaciju, ali ne i koliko je neka pojava izražena kod pojedinca koji je upitnik radio

Za razliku od upitnika, psihološki test predstavlja psihološki instrument za prikupljanje podataka o psihičkim pojavama u pojedincu (koji je test radio). Psihičke pojave koje psihološki testovi mere mogu biti intelektulne i druge psihičke sposobnosti, osobine ličnosti ili znanja, pa tako postoje: 1) testovi sposobnosti, 2) testovi ličnosti i 3) testovi znanja.
Za psihološke testove karakteristično je da su konstruisani na osnovu obimnog, prethodnog istraživanja u kojem se ispituje da li niz zadataka ili pitanja od kojeg je test sačinjen, ima sledeće osobine:
a) valjanost, ova osobina ukazuje koliko se pitanja odnose na psihičke pojave koje su predmet istraživanja; ukoliko test ima dobru valjanost (validnost) to znači da rezultati koje je pojedinac dobio na testu, dobro opisuju njegove psihičke pojave i ponašanje koje test meri;  
b) pouzdanost – ova osobina ukazuje da će posle izvesnog vremena u ponovljenim testiranjima rezultati biti približno isti, osim ukoliko se pojava koja se ispituje nije zaista promenila; 
c) diskriminativnost, ova osobina predstavlja odgovor na pitanje da li se ispitanici razlikuju prema rezultatima na testu onoliko koliko se zaista razlikuju prema psihičkim pojavama koje test meri, ukoliko je test diskriminativan onda rezultati na testu dobro odražavaju razlike među ljudima u pogledu psihičkih pojava koje test meri;
d) objektivnost, ova osobina se odnosi na sledeće: postupak zadavanja testa, rada ispitanika na testu, ocenjivanja odgovora i bodovanja, treba da je tako precizno definisan da ga svaki istraživač na identičan način može koristiti.
Za razliku od upitnika, test je zahvaljujući mnogo složenijoj konstrukciji, normiran i baždaren. Normiranost testa znači da postoje pravila svrstavanja ispitanika u kategorije prema postignuću na testu. Istraživanje na bazi kojeg se test konstruiše podrazumeva nalaženje statističkih mera koje opisuju koliko je osobina koju test meri izražena u populaciji. U tom smislu, osnovna statistička opisna mera je prosečna vrednost. Postoje obično najmanje tri kategorije u koje se može svrstati rezultat ispitanika: interval proseka; intervali iznadproseka i ispodproseka. Broj bodova koji ispitanik dobije na testu zove se sirovi skor, on se po utvrđenom matematičkom pravilu transformiše u standardizovani skor i potom u neku od kategorija koju test obuhvata (sinonim za reč pravilo je reč norma, otuda reč normiranost). Baždarenost testa je blisko povezana sa normiranošću, označava da skala na kojoj se rezultat ispitanika i sam ispitanik smešta prema transformisanim, standardizovanim skorovima u određene kategorije, ima precizno definisane podeoke ili stepene. Složeni postupak koji se zasniva na istraživanju svojstava niza pitanja ili zadataka koji će činiti psihološki test, radi utvrđivanja valjanosti, pouzdanosti, diskriminativnosti i objektivnosti tog testa, kao i normi testa, naziva se standardizacija testa.  Standardizovani testovi imaju svojstva koja smo upravo navodili.  

O sistematskom posmatranju je već bilo reči, pa nećemo ponavljati. Treba reći da psihološki intervju i sistematsko posmatranje, kao instrumenti za prikupljanje podataka, takođe mogu proći proces standardizacije. Zato se u psihologiji koristi i izraz standardizovani merni instrumenti. Standardizovani merni instrumenti omogućavaju nekom konkretnom ispitaniku da dobije znanje o tome gde se nalazi u odnosu na populaciju kojoj pripada, u pogledu razvijenosti osobina koje ti instrumenti ispituju. Ovi instrumenti se ispitanicima zadaju samo kada postoji opravdana svrha, a obično svrha im je predviđanje ponašanja ispitanika u nekim bitnim životnim situacijama (uspešnost na željenom školovanju, prilikom izbora kandidata za neko zanimanje, itd.).
Rezultati psiholoških testova nisu apsolutno tačni i uvek postoji veća ili manja greška merenja. Na veličinu te greške obično utiču uslovi u kojima se obavlja testiranje i trenutno psiho-fizičko stanje pojedinca koji test radi. Međutim, ako je čoveku za dobro upoznavanje drugog čoveka potrebno toliko vremena koliko im  treba da zajedno tokom života potroše džak soli, psihologu koji u radu sa svojim klijentom primenjuje standardizovane merne instrumente, taj džak se svodi na vrh kafene kašičice.

Korišćena literatura:

Dragičević, Č. Tenjović, L. (2001). Statistika za psihologe sa priručnikom za vežbe. Beograd, Centar za primenjenu psihologiju

Fajgelj, S. (2009). Psihometrija, metod i teorija psihološkog merenja. Beograd, Centar za primenjenu psihologiju

Kostić, P. (2007). Psihometrija - Konstrukcija, rekonstrukcija i korišćenje psiholoških testova. Beograd, Nezavisna izdanja

Radonjić, S. (1994). Uvod u psihologiju. Beograd, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva

Todorović, D. (2008). Metodologija psiholoških istraživanja. Beograd, Centar za primenjenu psihologiju

Vilig, K. (2016). Kvalitativna istraživanja u psihologiji. Beograd, Clio