U ovom tekstu u sažetom maniru obrađene su sledeće teme:
1. Pojam motiva
2. Podela motiva
3. Urođene potrebe i motivi i njihova socijalizacija
4. Stečeni motivi
5. Društveni motivi
6. Lični motivi
7. Hijerarhija motiva
Motivacija
podrazumeva doživlјaj pokretanja na aktivnost kojom se ostvaruju cilјevi ili zadovolјavaju
potrebe. Pod cilјevima se obično podrazumevaju sredstva za zadovolјenje potreba
i motiva. Na primer, cilј da se završi škola može predstavlјati sredstvo
da se u budućnosti nađe posao kojim će se dobro zarađivati.
Motiv je pokretač čoveka
na aktivnost koja može da zadovolјi jednu ili više organskih, ili psihičkih potreba. Motiv obuhvata doživlјaj aktivnosti koja
može da zadovolјi neku potrebu ili više njih. Proces pokretanja čoveka na neku određenu aktivnost predstavlјa
proces motivacije. Proces motivacije
obuhvata stvaranje očekivanja kod osobe da nekom određenom aktivnošću može da zadovolјi neke određene potrebe.
Pored pojmova potrebe
i motiva, kao o pokretačima ponašanja govori se nagonu, želјi, težnji i nameri.
Nagon je svesno doživlјena potreba, kao
na primer, glad, žeđ, seksualni nagon, itd. Želјa predstavlјa svest o privlačnom cilјu koji može da zadovolјi nagon
kao svesno doživlјenu potrebu. Težnja
predstavlјa svest da ispunjenje određenih cilјeva vodi ka zadovolјstvu. Pojam težnje
je opštiji od pojma želјa. Namera predstavlјa
svesnu i volјnu odluku da se na određeni način zadovolјi određeni motiv ili nagon.
Sve potrebe možemo da klasifikujemo u: a)
organske ili psihičke potrebe; b) urođene ili stečene potrebe. Na primer, organska i urođena potreba
je potreba za hranom; a organska i stečena potreba je potreba za heroinom kod narkomana.
Psihičke potrebe takođe mogu biti urođene i stečene; psihička urođena potreba je
potreba za afektivnom vezanošću, dok je potreba za nekim određenim hobijem psihička
i stečena potreba.
Organska potreba predstavlјa pokretač jedinke da eliminiše nedostatke
ili viškove materija u organizmu. Psihička potreba može biti zasnovana na navici
da se obavlјa neka aktivnost. Psihička potreba je pokretač ponašanja
koji se ne zasniva na nedostacima ili viškovima materija u organizmu.
Na isti način ponekad delimo i motive, zavisno od potreba
na kojima se zasnivaju. Pored toga, motive kod lјudi delimo i prema
njihovom značaju za društvo i ličnost pojedinca. Tako motive možemo da podelimo na lične i društvene. Lični
motivi su pokretači individue na aktivnost koja razvija njene potencijale ličnosti, kao što su znanja, veštine, sposobnosti.
Najvažniji lični motivi su:
1) motiv
za postignućem je težnja čoveka
da postigne što bolјe rezultate u oblasti kojom se bavi;
2) motiv za prestižom je težnja čoveka da postigne što veći ugled (status ili prestiž) među drugim
lјudima.
3) motiv za dominacijom je težnja čoveka da ima moć nad drugim
lјudima, što znači da upravlјa ponašanjem drugih lјudi;
4) motiv za samoostvarenjem je težnja čoveka da razvija svoju inteligenciju i da ostvari sve značajne
socijalne uloge u svom životu (pre svega, porodičnu i poslovnu ulogu).
Društveni motivi su pokretači čoveka na aktivnost koja
razvija njegove odnose sa drugim lјudima i društvo u
celini. Primeri su: motiv za
udruživanjem sa drugim lјudima (afilijativni motiv), motiv da se bude u prisustvu
drugih lјudi (gregarni motiv), motiv altruizma (motiv nesebičnog pomaganja drugih
lјudi, što znači po cenu ličnog žrtvovanja i bez ikakve koristi), itd.
Društveni motivi se, između ostalog, dele na pozitivne
i negativne. Kriterijum podele je društvena poželјnost motiva. Pozitivni su na primer,
motivi za prijatelјstvom, druženjem, nesebičnim pomaganjem (altruizam); negativni
društveni motivi su na primer motiv hostilnosti, motiv diskriminacije, kao i drugi motivi različitih oblika nasilja, itd.
U osnovi najvećeg broja urođenih potreba i motiva
je održavanje fiziološke ravnoteže u organizmu. Organske potrebe su zasnovane
na homeostatskoj ravnoteži u organizmu, a to je organska ravnoteža između
postojećih i potrebnih materija. Ove potrebe su genetski date. Tokom
razvoja dete uči kako, gde i kada može da ih zadovolјi, a u tome detetu pomažu
drugi, obično bliski lјudi.
Socijalizacija urođenih potreba i motiva podrazumeva:
1) sticanje znanja i veština kako, gde i kada se
u skladu sa pravilima socio-kulturne sredine mogu zadovolјavati urođeni nagoni
i motivi;
2) razvijanje funkcionalne autonomije motiva
i
3) sticanje potpuno novih potreba i motiva koji
nisu genetski zasnovani.
Funkcionalna autonomija
motiva je pojava da ostvarenje određenog motiva kojim su se zadovolјavale potrebe,
postane cilј za sebe. Npr. kada neki lјudi kad odu u penziju, iako su zaradili dovoljno novca,
imaju jaku želјu da i dalјe obavlјaju svoj posao, primer za to su neretko piloti,
moreplovci, profesori univerziteta. Motiv da se obavlјa posao je isprva bio da se
zaradi za život, ali je vremenom postao cilј za sebe. Društvena i kulturna sredina deluju na vrednovanje tih poslova koji postaju cilj sam po sebi, pa je fenomen funkcionalne autonomije motiva nerazdvojni deo socijalizacije motiva i ličnosti u celini.
Pored urođenih
potreba i motiva postoje i stečeni motivi uglavnom zahvalјujući delovanju kulture
i društvene sredine na razvoj ličnosti pojedinca. Da bi pojedinac bio prilagođen
u socio-kulturnoj sredini u kojoj želi da živi, on tokom razvoja usvaja, tj. stiče
unutrašnje pokretače na ponašanja koje lјudi iz te sredine poštuju. Mnogi društveni
i lični motivi su tako stečeni. Lični motivi kao što su motiv za postignućem i motiv
za dominacijom su stečeni (naučeni), obično zahvaljujući delovanju roditelja na dete. Društveni
motivi, kao što su npr. motiv tolerancije i motiv da se bude društveno ili politički
angažovan su takođe stečeni. Sticanje motiva koje se odvija u pojedincu podrazumeva da on uči različitim oblicima učenja, kao što su učenje ugledanjem na uzor, instrumentalno uslovljavanje i učenje uviđanjem.
Posebno važan stečeni
motiv je moralna svest pojedinca. Moralna
svest pojedinca određuje njegove svesne odluke kojima se rešavaju problemi u
kojima je glavna teškoća odrediti šta je dobro i pravedno, a šta nije. Na osnovu
tih odluka čovek se ponaša na određeni način, što se naziva moralni čin. Moralnom
činu i moralnom ponašanju prethodi: 1) saznanje o tome šta je pravedno ili loše;
2) emocije koje prate to saznanje; 3) motiv koji proističe iz tih emocija i 4) svesna
i volјna odluka da se postupi u skladu sa tim motivom, tj. u skladu sa moralnim
znanjima i osećanjima. Uglavnom društvena sredina i kultura određuju znanja i veštine
koje individua usvaja da bi mogla da procenjuje šta je pravedno i dobro. Sticanje tih znanja i veština je uslovljeno intelektualnim sposobnostima pojedinca, stepen razvijenosti intelektualnih sposobnosti određuje i stepen moguće razvijenosti moralne svesti pojedinca. Stoga, moralna svest je ograničena i potencijalom genetskog nasleđa da omogući razvoj inteligencije (npr. visoko razvijena moralna svest nije moguća kod dece, niti kod mentalno zaostalih osoba).
HIJERARHIJA MOTIVA
Abraham Maslow (1908-1970) je istraživao motive ponašanja ljudi i otkrio je da se motivi zasnivaju na različitim potrebama koje se razlikuju po značaju za život pojedinca. Prema ovoj teoriji, tokom svog života čovek uglavnom zadovolјava
svoje potrebe redosledom od nižih ka višim potrebama. Sve potrebe čoveka grupisane su određenim redosledom u hijerarhiji motiva. Taj redosled
je prikazan na sledećoj slici.
Slika 1: Hijerarhija motiva Abrahama Maslowa
Biološke potrebe su najniže, prve po
redu i veliki deo vremena svog života čovek provodi zadovolјavajući ih. Većina
pokretača čoveka na neku aktivnost odnosi se na zadovolјenje potreba kao što su
potrebe za vodom, hranom, snom, seksom, pražnjenjem creva itd.
Potrebe za sigurnošću deo su motiva
čoveka kojima on teži da se zaštiti od spolјašnjih nepogoda, hladnoće, vrućine i drugih
raznih ugrožavanja. Težnje da imamo, kako se često kaže, ``svoj krov nad glavom``,
toplu odeću, zaštitu od spolјašnjih ugrožavanja i sl., predstavlјaju motive koji
se odnose na potrebe za sigurnošću.
Prve dve grupe potreba nazivaju se
niže potrebe jer ih imaju u sličnom
obliku i životinje, a preostale tri potrebe
su više potrebe jer su one u obliku koji
je karakterističan za lјudsko biće.
Potrebe za pripadanjem i lјubavlјu predstavlјaju
sve težnje čoveka da bude član različitih društvenih grupa, kao što su porodica,
prijatelјska grupa, par koji se zabavlјa, školsko odelјenje, radni kolektiv itd. Pri
tome, u primarnim grupama čovek razvija afektivnu vezanost sa članovima grupe. Afektivna
vezanost se razvija iz urođene potrebe kod ljudi i nekih životinja, povezana je sa potrebama
za sigurnošću (mladunče održava blizinu sa majkom zbog opasnosti). Pored
ove karakteristike koju poseduje kod svih vrsta gde se javlja, afektivno vezivanje kod ljudi se razvija u složeniji oblik koji
podrazumeva zajedničke aktivnosti i međusobnu podršku osoba koje su afektivno vezane,
što podrazumeva sticanje znanja i veština koje su potrebne za život u određenoj
kulturi (na primer, roditelјi pomažu detetu da stekne znanja i veštine ili mu, svojim
prisustvom, ulivaju sigurnost dok ih stiče).
Potrebe za poštovanjem i samopoštovanjem podrazumevaju
sve težnje čoveka da bude poštovan od strane drugih lјudi, kao i da poštuje samog
sebe. Mnogi postupci čoveka još od detinjstva, pokrenuti su potrebama da ima ugled
među drugim lјudima, a posebno u odnosu na njemu važne osobe. Osećanje samopoštovanja je odraz stabilnosti
i moći jedne ličnosti, što znači da ona uspešno zadovolјava svoje potrebe, ostvaruje planove ili ciljeve.
Potreba za samoaktuelizacijom ili potreba
za samoostvarenjem podrazumeva da čovek ima težnju da bude ``svestran``, što znači
da se ostvari u svim važnim socijalnim ulogama, kao što su porodična uloga, poslovna
uloga i prijatelјska uloga. Pored toga, potreba za samoaktuelizacijom podrazumeva
da čovek ima težnju da razvije svoju inteligenciju, tj. da upošlјava svoj um. Zbog
toga izolaciju od sadržaja kulture čovek teško podnosi (oseća snažnu monotoniju
ili dosadu, koja ga ``ubija``).
Slika 2: Abraham Maslow
Osnovni princip hijerarhije prema kojem
više potrebe mogu da budu zadovolјene ukoliko su zadovolјene niže potrebe, ne važi
baš uvek. Čovek je sposoban da žrtvuje neku nižu potrebu radi više potrebe.
Na primer, roditelјi će žrtvovati svoje
niže potrebe radi potreba svog deteta, tj. radi svoje potrebe da budu dobri roditelјi.
Vojnici na ratištu će trpeti i glad i žeđ radi pobede. Student će se odreći često
nižih potreba da bi postigao uspeh u studiranju.
Međutim, odstupanje od hijerarhije
motiva ne uspeva u nekom dugom vremenskom periodu. Period odstupanja od hijerarhije
motiva zavisi od čoveka do čoveka. Svaki čovek ima ograničenu snagu da remećenje hijerarhije motiva izdrži.
Posmatrano kroz duže vremenske periode u životu čoveka (na primer, više meseci ili
godina), hijerarhija motiva važi u svakom lјudskom biću.