U sledećem tekstu
upoznaćete se sa sledećim temama – glavnim pitanjima:
- Predmet i zadaci psihologije
- Značaj izučavanja psihičkih pojava
- Grane psihologije
Za početak, šta je nauka?
Stvarnost se proučava u okviru različitih nauka. Nauka je ljudska delatnost koja kao sistem aktivnosti mora da ima sledeće četiri komponente:
Stvarnost se proučava u okviru različitih nauka. Nauka je ljudska delatnost koja kao sistem aktivnosti mora da ima sledeće četiri komponente:
1)
naučnu oblast ili predmet izučavanja
(problemi ili pojave jednog dela stvarnosti);
2)
naučnu terminologiju (obuhvata jezik nauke koji čine dovoljno precizno definisani pojmovi);
3)
metodologiju nauke (podrazumeva proučavanje
i stvaranje postupaka sticanja podataka i proizvodnje znanja);
4)
naučne teorije (predstavljaju logičku
povezanost i tumačenje podataka radi stvaranja celine znanja o pojavama
stvarnosti koje se proučavaju, što vodi ka primeni tih znanja u praksi).
Može
se reći da reč nauka označava vrstu
ljudskog posla koji mora da ima upravo navedena četiri opšta elementa: predmet,
terminologiju, metodologiju, teorije.
Svaka
nauka ima svoj deo stvarnosti koji predstavlja njen predmet. Na primer, naučna oblast istorije se odnosi na prošlost, deo
stvarnosti koju proučava nauka koju zovemo matematika su vrste brojeva i
operacije nad njima, deo stvarnosti nauke biologije su ćelije i organizmi, deo
stvarnosti hemije su atomi i molekuli i njihova jedinjenja, deo stvarnosti fizike
su odnosi između sila u prirodi,
itd.
Koji se deo stvarnosti proučava u okviru psihologije?
Koji se deo stvarnosti proučava u okviru psihologije?
Predmet
psihologije kao nauke je psihička
stvarnost i njen odnos sa drugim delovima stvarnosti.
Psihičku
stvarnost čine dve osnovne kategorije psihičkih (tj. mentalnih, duševnih) pojava:
psihičke osobine i psihički procesi.
Kategorija
psihičkih osobina obuhvata odlike pojedinca koje traju nezavisno od
okolnosti u kojima se pojedinac nalazi, a koje mogu da određuju njegovo
ponašanje. Psihičke osobine su na primer: intelektulne sposobnosti, crte
ličnosti (kao što su marljivost, iskrenost, poštenje, savesnost, itd.),
interesovanja, stavovi, vrednosne orijentacije osobe i brojne druge.
Psihički
procesi su mentalne pojave pojedinca čiji su početak, tok i svrha neposredno uslovljeni
nekim spoljašnjim okolnostima. Postoje
tri vrste psihičkih procesa: kognitivni procesi, emocionalni procesi, konativni
procesi.
Kognitivni procesi
kod pojedinca (intelektualni procesi) su psihičke pojave koje predstavljaju postupke koji se vrše nad podacima i koje čine znanja mogućim. To su na primer: opažanje, učenje, pamćenje,
mišljenje.
Emocionalni procesi
su psihičke pojave kod pojedinca koje nastaju kao reakcija na njegovu procenu
koliko je za njegovu ličnost značajno događanje, situacija ili pojava u kojoj
se nalazi, koju opaža ili samo zamišlja. Tu spadaju različite emocije
(osećanja), kao na primer: sreća, tuga, strah, bol, iznenađenje, ponos i mnoge
druge.
Konativni procesi (motivacijski
procesi) su psihičke pojave kod
pojedinca koje se odnose na njegovo
pokretanje na neko određeno ponašanje (aktivnost), zatim, na promenu u njegovoj istrajnosti ili na promenu kvaliteta aktivnosti koje već obavlja. Reči u našem jeziku koje opisuju
konativne procese odnose se na motivaciju ili na voljne radnje, a to su na
primer: instinkt, nagon, potreba, želja, namera, cilj, itd.
Iako
su psihički procesi uslovljeni spoljašnjim okolnostima, psihičke osobine
omogućavaju i određuju psihičke procese. Na primer, da bi čovek rešavao neki životni
problem u koji je zapao i koji je deo spoljašnjih okolnosti, on upotrebljava
svoje intelektualne sposobnosti - kao deo svojih psihičkih osobina, da bi rešio
problem upotrebom mišljenja - mišljenje
je tu njegov kognitivni proces.
Ponekad
se u literaturi može u kontekstu osnovnih psihičkih kategorija i definisanja
predmeta psihologije, naći i izraz psihičko
stanje. Psihičko stanje pojedinca je psihička pojava koja predstavlja
kombinaciju određenih psihičkih osobina i procesa u nekom vremenskom
intervalu. Na primer, stanje koje nazivamo hipnotičko
stanje (stanje ekstremne podložnosti tuđoj sugestiji), kod hipnotisane osobe
podrazumeva da su njeno mišljenje, pamćenje, emocije i volja pod kontrolom
hipnotizera (hipnoza je postupak navođenja osobe da nekritički i dobrovoljno
prihvati određene ideje i ponašanje; grčk. hypnos
- san).
Kako definisati psihologiju?
Psihologija je nauka koja proučava psihički život (tj. psihičku stvarnost) i njegov odnos sa drugim oblastima stvarnosti (grč. psyche – duša, logos – nauka, zakonitost, reč, govor, um).
Psihologija je nauka koja proučava psihički život (tj. psihičku stvarnost) i njegov odnos sa drugim oblastima stvarnosti (grč. psyche – duša, logos – nauka, zakonitost, reč, govor, um).
Na
primer, u prošlosti je psihologe interesovao sledeći problem: da li na stepen
razvijenosti inteligencije dece utiče da li ona odrastaju u seoskoj ili
gradskoj sredini. Treba zapaziti da je ovde fokus na proučavanju inteligencije
dece što je pojava psihičkog života, a da je pripadnost dece seoskoj ili
gradskog sredini deo društvene i fizičke stvarnosti. Hipoteza je mogla biti da sredina
ima uticaja na razvoj inteligencije.
Svetski
poznata istraživanja ovog tipa su sprovođena u SAD u prvoj polovini XX veka.
Nalazi čuvenog američkog istraživača Termana (Lewis M.
Terman, 1877-1955) i njegovih saradnika, govorili su da su u odnosu na seosku, gradska deca imala
veći stepen razvijenosti inteligencije; obe grupe dece testirane
su identičnim testom inteligencije. Nalaz je od strane
Termana i istraživača koji su verovali u dominantnu ulogu genetskog nasleđa u
razvoju inteligencije, između ostalog, tumačen i migracijama stanovništva iz
sela u grad. Kako to? Prema tom tumačenju, sa većom inteligencijom ljudi
postoji i veća težnja da napuste selo i nađu posao u industrijskim preduzećima gradova,
gde se mogla ostvariti bolja zarada nego u poslovima na selu. Ujedno, tu svoju težnju
su sposobniji ljudi sa sela bolje realizovali u odnosu na manje sposobne. Tako se prema ovom tumačenju, bolji genetski
materijal ljudi preneo iz sela u gradove, što se odrazilo na razlike u
inteligenciji njihovog potomstva.
Naš
čuveni psiholog, dr prof. Borislav Stevanović (1891-1971) – akademik i
najvažniji začetnik naučne psihologije u Srbiji, ponovio je istraživanje na
uzorcima naše populacije seoske i gradske dece istim testom (Bine-Simonova
skala). Njegov nalaz je prema ukupnim rezultatima približno jednak američkim.
Međutim, Stevanović je izvršio dodatnu analizu čiji je cilj bio otkrivanje u
kojim zadacima na testu su prednost ostvarila gradska deca. Došao je do otkrića
da su gradska deca bolje radila zadatke koji su obuhvatali sadržaje sa kojima
se deca mogu susresti živeći u gradskoj sredini, kao i da je takvih zadataka u
testu bilo toliko, tako da su gradska deca mogla da ostvare značajnu ukupnu
prednost u odnosu na seosku decu.
Treba
dodatno protumačiti razliku između navedenih objašnjenja da
bi se bolje razumela priroda i značaj psiholoških istraživanja. Ukoliko bi
osoba koja ovo čita pomislila da je naš Stevanović pokazao kako je Terman bio u
krivu, mogla bi da silno pogreši jer se iz Stevanovićevog rada ne može
zaključivati o Termanovim nalazima. Treba uzeti u obzir da uzorci dece u ovim
istraživanjima nisu identični, kao i da se američka i srpska društvena sredina
toga doba značajno razlikuju. U SAD je tada industrijalizacija već uhvatila
maha, kao i migracije stanovništva po toj osnovi, dok to u Srbiji toga vremena nije
bio slučaj. Dodatni nalazi Stevanovića ne osporavaju nalaze Termana. Obojica
bi mogli biti u pravu, zato što im subjekti istraživanja nisu bila ista deca,
niti su bili isti uslovi sredine, pa stoga ni predmet istraživanja im nije bio
isti. Nalazi Stevanovića su tačni, ali i ograničeni na našu populaciju dece, i
to konkretno, dece toga vremena. Ti su nalazi tada poslužili da se postupak
testiranja naše dece izmeni, tako da ne dođe do favorizovanja gradske dece u
odnosu na seosku decu. Pitanje je da li bi Stevanovićev način tumačenja razlika
u stepenu inteligencije između seoske i gradske dece, ukoliko ih bude
danas ili u nekoj budućnosti, bio prikladniji od Termanovog.
Može
se reći da nalazi psiholoških istraživanja o povezanosti psihičkih pojava
međusobno, ili sa nekim drugim pojavama kao što je to slučaj u upravo navedenom
primeru, obično važe kod ljudi u određenom, omeđenom prostoru i vremenu, što
nikako ne umanjuje značaj tih nalaza.
Zbog čega se proučavaju psihičke pojave?
Psihologija proučava pojave psihičke stvarnosti imajući dva međusobno povezana skupa zadataka, to su: a) teorijski zadaci; b) praktični zadaci.
Psihologija proučava pojave psihičke stvarnosti imajući dva međusobno povezana skupa zadataka, to su: a) teorijski zadaci; b) praktični zadaci.
Teorijski
zadaci psihologije obuhvataju: 1) opisivanje psiholoških pojava – tj. opisivanje
njihovog nastanka, toka i sadržaja (nivo opisa); 2) nalaženje uzroka ili uslova
od kojih zavise psihološke pojave i otkrivanje na koji način ti uslovi na njih
deluju (nivo uzroka); 3) utvrđivanje
međusobnog delovanja pojava psihičkog života ili njihovog delovanja na
druge pojave stvarnosti (nivo posledica).
Na
primer, jedna od pojava psihičkog života koja je istražena tako da je teorijski
zadatak dobro rešen, jeste primarna afektivna vezanost, tj. afektivna vezanost
deteta za majku ili primarnog negovatelja. U najkraćem, nalazi istraživanja pokazuju da: 1) primarna
afektivna vezanost predstavlja specifičan odnos između deteta i majke koji
podrazumeva da dete teži da bude u blizini majke i da oseća nelagodnost usled
razdvajanja, da oseća smirenje u majčinom prisusutvu kad je uznemireno, kao i
da oseća podršku majke kada istražuje okolinu (nivo opisa); 2) način na koji je
dete vezano za majku zavisi od majčine sposobnosti da prepozna potrebe deteta i
da reaguje na njih u pravo vreme i na način koji najbolje odgovara potrebama
deteta; ukoliko primarni negovatelj deluje usklađeno sa potrebama deteta
razvija se sigurna afektivna vezanost, ukoliko nije tako, razvija se neki od
modaliteta nesigurne vezanosti (nivo uzroka);
3) afektivna vezanost za majku deluje na način vezivanja za bliske
osobe, osobe u porodici, prijatelje i intimne partnere; ukoliko je primarna
afektivna vezanost bila sigurna, u kasnijim bliskim odnosima osoba će imati
bolje samopoštovanje i samopouzdanje, kao i sagledavanje ličnosti bliske osobe,
nego ukoliko je bila nesigurna; sigurna afektivna vezanost doprinosi boljem kvalitetu
života osobe i predstavlja zaštitni faktor od psihičkih poremećaja (nivo
posledica).
Praktični
zadaci psihologije slede iz teorijskih i obuhvataju primenu psiholoških znanja u
dva segmenta života: 1) u poslovnoj sferi života, tako da ljudi postanu
uspešniji u poslovima na osnovu kojih stiču materijalna sredstva za život, što
unapređuje njihove ekonomske organizacije i društvo u celini; 2) u sferi
privatnog života ljudi, tako da oni povećaju nivo uspešnosti i zadovoljstva u ostalim
svojim socijalnim ulogama, tj. i u ulogama van poslovne sfere (porodičnim, prijateljskim,
intimno-partnerskim ulogama, itd.), tako da poboljšaju i vlastito zdravlje.
Značaj
istraživanja psihičkih pojava je za ljude najmanje dvojak. Iz poslovnog ugla,
psihologija baveći se osobinama i motivima ljudi daje neophodan alat ekonomskim
disciplinama da shvate i ispitaju neko konkretno, postojeće tržište ili čak da
stvore novo. Kako god ekonomisti definisali pojam tržišta, ključan sastojak
svakog tržišta su potrebe potrošača za nekim određenim proizvodima ili
uslugama, a za koje oni imaju sredstva, obično novac, da ih plate. A potrebe i
osobine potrošača su psihološki pojmovi.
Na
primer, ispitivanje potreba i osobina gostiju koje sprovode preduzeća u okviru
ugostiteljstva i turizma, neophodno je za kreiranje ponude preduzeća i
uspostavljanje komunikacije na relaciji između preduzeća i potrošača (gostiju).
Što preduzeća ova ispitivanja bolje sprovedu, imaju veću šansu da će napraviti
bolju ponudu, pridobiti goste i dobiti bitku za tržište.
Tržišna
privreda je uslov održanja i napretka jednog društva, a korišćenje psihologije
u ekonomskim disciplinama predstavlja sofisticirano oružje u tržišnoj borbi. U
društvima gde se psihologija ne koristi u tržišnoj utakmici između preduzeća,
ne samo da je privreda slaba, već to znači da privreda u suštini nije tržišna,
već je ''prijateljska'' ili ''rođačka'', tj. korumpirana, ili je pak privreda dirigovana (''komandovana'')
iz legalnih centara moći, što se svodi na isto. To je bio slučaj u nekim državama
sa komunističkim uređenjem tokom XX veka, što je bio važan faktor njihove propasti
(na primer: SSSR, SFR Jugoslavija, SR Rumunija, NR Bugarska, itd.).
Sledi
fiktivni primer da bi se razumela razlika između tržišne i korumpirane privrede, kao i
značaja psihologije u tome.
Zamislimo
da su osobe A i osobe B glavni menadžeri hotela, tj. hotela A i hotela B, a
koji su svoje usluge specijalizirali za pripreme sportskih ekipa. Pri tome u hotelu A je uloženo
više novca u ispitivanje potreba i osobina sportista i napravljena je bolja ponuda od
hotela B. Oba menadžera šalju ponudu na konkurs rukometnog saveza države koji
traži ponude za pripreme rukometnih reprezentacija, svih kategorija - od pionira
do seniora. Međutim, predsednik rukomentog saveza, gospodin C, koji ima glavnu
reč u izboru ponuda, dobar je prijatelj sa menadžerom hotela B. Gospodin C
vraća dokumentaciju ponude menadžeru A uz izražavanje žaljenja jer je dobio
bolju ponudu (što je laž), prihvata da napravi posao sa menadžerom B. Naravno, menadžer B je možda postao prijatelj
sa gospodinom C tako što mu je poklonio izvesna sredstva, ili sumu novca (mito) ili mu je jednostavno rođak.
Ovo
je primer ''rođačkog'' (mafijaškog) ili korumpiranog poslovanja (oblik privrednog kriminala), koje je u zemljama EU
strogo zabranjeno i kažnjivo po zakonu, jer dovodi do propadanja društva u
celini. Kako? Ovakvo ''poslovanje'' ukoliko je rašireno u društvu, dovodi do toga da menadžer A
odustane od unapređenja kvaliteta proizvoda i usluga, ali i drugi poslovni ljudi u raznim sektorima privrede to čine, kad vide šta se događa. Prioritet poslovnih ljudi onda nije više da se ulaže u razvoj kvalitetnijih
proizvoda i usluga, već da se ulaže u stvaranje ''veza''. Kvalitet
proizvoda i usluga u takvim društvima stagnira, propada njihova proizvodnja, a poslovni ljudi sebe usmeravaju na trgovinu, a ne na proizvodnju. Društvo u kojem slabi
proizvodnja, postaje sve siromašnije. U takvim okolnostima psihologija postaje manje bitna, jer zašto bi neko ispitivao potrebe i osobine potrošača, potom stvarao kvalitetne proizvode, kada se posao sklapa preko ''veze'', a potrošači silom ''gutaju'' ono što im se servira.
Pojave psihičkog života su mnogobrojne i raznovrsne, pa se u okviru psihologije kao nauke razlikuju različite grane psihologije. Postoje dve kategorije psiholoških disciplina: 1) teorijske grane psihologije; 2) primenjene grane psihologije.
Teorijske grane psihologije se pretežno bave teorijskim zadacima psihologije. Ima ih puno, izdvajaju se kao primeri sledeće: opšta psihologija, razvojna psihologija, psihologija ličnosti, fiziološka psihologija.
Opšta psihologija proučava psihičke procese normalnog odraslog čoveka, kao što su opažanje, mišljenje, učenje, pamćenje, emocije.
Razvojna psihologija proučava kako se menjaju pojave psihičkog života od začeća pa do smrti pojedinca, koji faktori deluju na ove promene i na koji način.
Psihologija ličnosti proučava kako su psihičke osobine i procesi organizaovani u pojedincu, šta deluje na njihovu organizaciju i kako ta organizacija psihičkih osobina i procesa deluje na ponašanje pojedinca.
Fiziološka psihologija proučava povezanost anatomsko-fizioloških struktura i procesa u organizmu pojedinca sa njegovim psihičkim osobinama i procesima.
Primenjene grane psihologije se pretežno bave praktičnim zadacima psihologije, to su na primer: psihologija rada, pedagoška psihologija, klinička psihologija, psihologija sporta, itd.
Psihologija rada proučava kako psihičke osobine i procesi učesnika radnog procesa deluju na efikasnost rada i radne uslove s jedne strane, a sa druge, kako radni uslovi i proces rada deluju na psihički život učesnika procesa rada.
Pedagoška psihologija proučava psihičke osobine i procese svih aktera školskog života, učenika, roditelja, nastavnika i drugog zaposlenog osoblja, radi unapređenja postignuća učenika.
Klinička psihologija proučava psihičke poremećaje i bolesti, radi njihovog prepoznavanja, prevencije i pomoći u lečenju.
Psihologija sporta proučava kako psihičke osobine i procesi kod onih koji se bave sportom deluju na njihovo sportsko postignuće, kao i kako bavljenje sportom deluje na psihičke osobine i procese kod onih koji se bave sportom.
S obzirom da psihologija, između ostalog, proučava međusobno delovanje pojava psihičke stvarnosti sa drugim pojavama koje proučavaju druge nauke, psihologija je povezana sa sociologijom, kulturnom antropologijom, fiziologijom, fizikom, kao i mnogim drugim naukama. Među naukama koje su psihologiji potrebne posebno se izdvajaju matematika, statistika, kao i logika. Ove nauke daju psihologiji neophodan alat za istraživanja.
Pojave psihičkog života su mnogobrojne i raznovrsne, pa se u okviru psihologije kao nauke razlikuju različite grane psihologije. Postoje dve kategorije psiholoških disciplina: 1) teorijske grane psihologije; 2) primenjene grane psihologije.
Teorijske grane psihologije se pretežno bave teorijskim zadacima psihologije. Ima ih puno, izdvajaju se kao primeri sledeće: opšta psihologija, razvojna psihologija, psihologija ličnosti, fiziološka psihologija.
Opšta psihologija proučava psihičke procese normalnog odraslog čoveka, kao što su opažanje, mišljenje, učenje, pamćenje, emocije.
Razvojna psihologija proučava kako se menjaju pojave psihičkog života od začeća pa do smrti pojedinca, koji faktori deluju na ove promene i na koji način.
Psihologija ličnosti proučava kako su psihičke osobine i procesi organizaovani u pojedincu, šta deluje na njihovu organizaciju i kako ta organizacija psihičkih osobina i procesa deluje na ponašanje pojedinca.
Fiziološka psihologija proučava povezanost anatomsko-fizioloških struktura i procesa u organizmu pojedinca sa njegovim psihičkim osobinama i procesima.
Primenjene grane psihologije se pretežno bave praktičnim zadacima psihologije, to su na primer: psihologija rada, pedagoška psihologija, klinička psihologija, psihologija sporta, itd.
Psihologija rada proučava kako psihičke osobine i procesi učesnika radnog procesa deluju na efikasnost rada i radne uslove s jedne strane, a sa druge, kako radni uslovi i proces rada deluju na psihički život učesnika procesa rada.
Pedagoška psihologija proučava psihičke osobine i procese svih aktera školskog života, učenika, roditelja, nastavnika i drugog zaposlenog osoblja, radi unapređenja postignuća učenika.
Klinička psihologija proučava psihičke poremećaje i bolesti, radi njihovog prepoznavanja, prevencije i pomoći u lečenju.
Psihologija sporta proučava kako psihičke osobine i procesi kod onih koji se bave sportom deluju na njihovo sportsko postignuće, kao i kako bavljenje sportom deluje na psihičke osobine i procese kod onih koji se bave sportom.
S obzirom da psihologija, između ostalog, proučava međusobno delovanje pojava psihičke stvarnosti sa drugim pojavama koje proučavaju druge nauke, psihologija je povezana sa sociologijom, kulturnom antropologijom, fiziologijom, fizikom, kao i mnogim drugim naukama. Među naukama koje su psihologiji potrebne posebno se izdvajaju matematika, statistika, kao i logika. Ove nauke daju psihologiji neophodan alat za istraživanja.
Korišćena literatura:
Đorđević, M. (2001) Poslovna psihologija. Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva
Kuzmanović, B., Štajberger I. (2008). Psihologija za III i IV razred trgovinskih, ugostiteljsko-turističkih i škola za lične usluge. Beograd, Zavod za udžbenike.
Milojević-Apostolović, B. (2012). Udžbenik za drugi razred gimnazije i drugi i treći razred područja rada ekonomija, pravo i administracija. Novi Logos, Beograd
Nešić B., Radomirović, V. (2000). Osnove razvojne psihologije. Jagodina, Učiteljski fakultet Univerziteta u Kragujevcu
Radonjić, S. (1994). Uvod u psihologiju. Beograd, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva
Stefanović-Stanojević, T. (2011). Afektivna vezanost, razvoj, modaliteti i procena. Niš, Filozofski fakultet Univerziteta u Nišu
Vilig, K. (2016). Kvalitativna istraživanja u psihologiji. Beograd, Clio
Đorđević, M. (2001) Poslovna psihologija. Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva
Kuzmanović, B., Štajberger I. (2008). Psihologija za III i IV razred trgovinskih, ugostiteljsko-turističkih i škola za lične usluge. Beograd, Zavod za udžbenike.
Milojević-Apostolović, B. (2012). Udžbenik za drugi razred gimnazije i drugi i treći razred područja rada ekonomija, pravo i administracija. Novi Logos, Beograd
Nešić B., Radomirović, V. (2000). Osnove razvojne psihologije. Jagodina, Učiteljski fakultet Univerziteta u Kragujevcu
Radonjić, S. (1994). Uvod u psihologiju. Beograd, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva
Stefanović-Stanojević, T. (2011). Afektivna vezanost, razvoj, modaliteti i procena. Niš, Filozofski fakultet Univerziteta u Nišu
Vilig, K. (2016). Kvalitativna istraživanja u psihologiji. Beograd, Clio